TPMS to skrót, którego rozwinieciem jest Tire Pressure Monitoring System, czyli system monitorujacy cisnienie w ogumieniu. Jego zadaniem jest sprawdzanie na biezaco czy w ogumieniu samochodu jest prawidlowe cisnienie, a co za tym idzie wplywa na prowadzenie pojazdu, bezpieczenstwo czynne oraz zuzycie paliwa. Nieprawidlowe cisnienie, a zwlaszcza róznica cisnienia w pojedynczych oponach maja istotny wplyw na komfort jazdy, a takze zachowanie auta w sytuacjach awaryjnych jak hamowanie czy gwaltowne manewry. Niskie cisnienie negatywnie odbija sie na spalaniu, a zbyt wysokie na komforcie jazdy. Jedno i drugie ma tez swoje odzwierciedlenie w nieprawidlowym zuzyciu opon.
Zalety posiadania czujnika TPMS
Czujniki cisnienia TPMS, zainstalowane w samochodach niosa ze soba wiele korzysci. Charakteryzuja sie takim zaletami:
- czujnik cisnienia powietrza pomaga utrzymac prawidlowe cisnienie w oponach
- czujnik TPMS moze zwiekszyc bezpieczenstwo kierowcy oraz pasazerów na drodze
- czujnik cisnienia powietrza zwieksza komfort prowadzenia pojazdu
- czujniki cisnienia w oponach zmniejsza zuzycie opon
- czujnik TPMS zmniejsza droge hamowania
- wskaznik cisnienia w oponach znacznie poprawia zuzycie paliwa.
Rodzaje systemu TPMS:
- System bezposredni TPMS – urzadzenia do kontroli cisnienia najczesciej umieszczone sa w oponach przy zaworach powietrza. Kazde z nich jest wyposazone w czujnik cisnienia, nadajnik radiowy i wlasne zasilanie. Dzieki temu komputer pokladowy dostaje dokladna informacja o wartosci cisnienia w kazdej oponie, co wyswietla na ekranie. Zestrojenie poszczególnych czujników z komputerem jest bardzo precyzyjne, co w wielu przypadkach skutkuje tym, ze nie mozna dowolnie zamieniac kól miejscami w samochodzie, a po kazdej zmianie ogumienia system wymaga zresetowania i wczytania do niego nowych danych.
- System posredni TPMS - jest to jedynie imitacja systemu TPMS, ale duzo bardziej przyjazna dla uzytkownika samochodu. Uklady ABS i ESP na biezaco dostaja informacje od wlasnych czujników o liczbie obrotów poszczególnych kól. Wiadomo, ze im wyzsze cisnienie tym realna srednica kola jest wieksza i na odwrót. Posredni system TPMS odczytuje te informacje, liczy obroty kól i jesli po pewnym czasie wykryje róznice, przekazuje te informacje kierowcy w postaci kontrolki nieprawidlowego cisnienia w którejs z opon.
Dlaczego warto zadbac o czujniki cisnienia TPMS?
Serwis czujników cisnienia TPMS powinien zostac przeprowadzony, kiedy tylko system poinformuje Cie, ze cos jest nie tak. Opony to jedyny punkt styku Twojego samochodu z droga i nie sposób przecenic ich znaczenie dla bezpieczenstwa jazdy.
Prawidlowe cisnienie w oponach to:
- dluzsza zywotnosc opon
- przeciwdzialanie rozerwaniu opony
- przeciwdzialanie uszkodzeniom zawieszenia oraz ukladu kierowniczego
- krótsza droga hamowania
- zwiekszony komfort jazdy
- zmniejszone wydatki na benzyne
- zmniejszona emisja dwutlenku wegla
- zwiekszona przyczepnosc samochodu
Jesli kontrolka na desce rozdzielczej informuje Cie o problemach z czujnikami TPMS, skontaktuj sie znaszym serwisem i umów sie na wizyte. Nasi eksperci dokonaja diagnozy problemu i sprawdza poziom cisnienia w Twoich oponach oraz w razie koniecznosci napompuja je. Ponadto, sprawdza stan opon Twojego samochodu i upewnia sie, ze nie sa uszkodzone (co moze stanowic przyczyne spadków cisnienia).